Tények és tévhitek a garanciáról és a garanciális szervizről
Folytatjuk az ablakokkal kapcsolatos “tények és tévhitek” sorozatunkat. Ebben a cikkben a garanciákat övező félreértésekről lesz szó, és a karbantartás, a garancia vállalás és a szerviz közötti különbségeket is ismertetjük. Így arra is kitérünk, mikor és kit illet meg garanciális javítás. Aki most is válaszol, Monostori Gábor, az Internorm műszaki vezetője.
1. A házunk építésénél gondosan figyeltünk arra, hogy csak magas minőségű, lehetőleg elérhető árú termékek kerüljenek beépítésre. Az ablakok komoly százalékát tették ki az építkezési költségvetésünknek. Mégsem sajnáltuk rá a pénzt, mert elfogadtuk, hogy a minőséget meg kell fizetni. Többe kerül, mint a többi ajánlat, de azt ígérték, 30 év múlva is ablak lesz. Mennyire igaz ez?
Az köztudott, hogy a nyílászárók hő és hangszigetelés szempontjából gyengébb értékekkel bírnak mint például a falazat vagy a födém, viszont a design, szellőztetés és a természetes fény miatt szükséges elemei az épületnek. Ezért valóban nem mindegy, hogy milyen kivitelű és minőségű nyílászárókat választunk. Egy jó minőségű nyílászáró akár 30 évig biztosíthatja a megfelelő működést.
Az autókhoz hasonlóan azonban az ablakok is műszaki eszközök. Mint olyanoknak, vannak kopó alkatrészeik, amelyek idővel elhasználódhatnak, vagyis szervizt igényelnek. Annak érdekében, hogy a nyílászáróink a lehető leghosszabb ideig problémamentesen működjenek és betöltsék tényleges funkciójukat, rendszeres karbantartást javaslunk. Ez annyit jelent, hogy 2-3 évente, hozzáértő szakember leellenőrzi, finombeállításokat végez rajtuk, ahol szükséges, ott beolajozza és tisztítja az érintett alkatrészeket. Ezzel a fajta törődéssel jelentősen megnövelhetjük az ablakaink élettartamát, vagyis biztosíthatjuk, hogy akár 30 évig is megfelelően működjenek. Ha azonban elhanyagoljuk a karbantartást, számíthatunk rá, hogy hosszú távú használat során elkopik, esetleg eltörik egy-egy vasalat, amit cserélni kell és jóval magasabb összeget kifizetünk erre, mint a megelőzésre. Ha a kereskedő nem is hangsúlyozza elégszer ennek fontosságát, Önök akkor is figyeljenek ablakaik rendszeres karbantartására.
2. Hány hónap garanciavállalásra kötelezheti az állam a gyártókat?
Jogi tekintetben nem garanciáról, hanem jótállásról és szavatosságról beszélhetünk. Az ablakokra és ajtókra, mint építőanyagokra a törvény 1 év kötelező jótállást és 5 év szavatosságot ír elő. Ennél hosszabb időtartamot a gyártók saját döntésük alapján vállalhatnak (önkéntes szavatosság).
Az önkéntes szavatosság azonban gyártónként változhat. Az Internorm a vasalataira 3 év, míg a tokra, a szárnyra és a hőszigetelő üvegre 10 év szavatosságot vállal. Közel 90 év ablakgyártásból adódó tapasztalatból tudjuk, hogy megfelelő karbantartás mellett termékeink legalább 30 évig működnek. Ezeknek a pontos leírását tartalmazó piros ún. „Beépítési és karbantartási kézikönyvet” minden esetben a beépített nyílászárók átadásakor kell az ügyfélnek kézhez kapni. Ha esetleg elveszett a karbantartási kézikönyv, konszern honlapunkról, a www.internorm.hu oldalról letölthető.
3. Igaz-e, hogy csak akkor él a garancia az Internorm ablakokra, ha az Internorm márkakereskedő vagy annak beépítő partnere építette be a termékeket?
Nem, természetesen ez nincsen így. Az ablakok és ajtók szempontjából meghatározóan fontos a szakszerű beépítés. Az Internorm egyik szlogenje: „Minden ablak annyira jó, amennyire jól van beépítve”. Ha az ablakkal kapcsolatos meghibásodásról van szó, például az üveg gáztöltöttségével kapcsolatosan vannak aggályok, akkor viszonteladó partneren keresztül kell jelezni a problémát. Kollégáink megvizsgálják a bejelentést, és ha valóban helytálló, akkor érvényesítheti az ügyfél a garanciaigényét. Azonban a beépítési hibából adódó károsodás nem képezheti garancia tárgyát.
4. A kereskedőm rám akar sózni karbantartási szerződést. Kétévente kijönne szervizelni, amiért nekem kell fizetni. Azért vettem meg ezt az ablakot, hogy ne kelljen évtizedeken keresztül az ablakokkal foglalkoznom. Akkor most becsaptak vagy tényleg szükséges ez?
Ahogy az első kérdésnél részletesen megválaszoltuk, érdemes élni ezzel az ajánlattal. A folyamatos karbantartással elkerülhető a komolyabb meghibásodás.
5. Nyolc éve vettem az ablakaim. Az egyik ablakom nehezen nyílik, szorul a kilincs. A kereskedőm azt mondta az ablakeladáskor, hogy 30 évig nem fog elromlani. Akkor most miért velem akarják kifizettetni a javítást?
Ez egy tipikusan olyan eset, amely a rendszeres karbantartással megelőzhető lett volna. Az ablakok finom beállítása, olajozása, tisztítása a garanciális vállalásokon kívül esik. A szervizelés, legyen az időszaki karbantartás vagy garanciális időn túl, használatból adódó meghibásodás, alapvetően fizetős szolgáltatás. Ahogy mindig hangsúlyozom, nem érdemes addig várni, amíg meghibásodás miatt kell szervizt kérni. Érdemes kétévente attól a viszonteladó partnertől segítséget kérni az ablakok karbantartására, akinél az ablakot vásároltuk. De legjobb, ha már a vásárláskor megkötjük a karbantartási szerződést.
Amennyiben már valamilyen hiba lépett fel, a garanciális és karbantartási kézikönyvünkben leírtak szerint vállaljuk a meghibásodás javítását.
Vélemény, hozzászólás?